Tutoring szkolny. Co to jest?
Aby
nauczyć ucznia jakiegoś przedmiotu, trzeba znać nie
tylko przedmiot, ale również ucznia. Bardzo ważny jest tutaj
bliski, indywidualny kontakt. Jak wygląda tutoring szkolny po polsku
i na czym polega?
Wychowanie do mądrości
Indywidualna praca z uczniem, oparta na wzajemnym szacunku wypływającym z godności człowieka i interakcyjność (współpraca uczniowie, nauczyciele i rodzice), to najważniejsze wartości, na których opiera się tutoring szkolny. Wychowanie człowieka mądrego nie jest prostym zadaniem. Wymaga cierpliwości, zrozumienia i empatii, ale także pewnej transgresji, polegającej na nieustannym przekraczaniu własnych ograniczeń.
Pobożne życzenia a rzeczywistość
Rzeczywistość szkolna często dalece odbiega od indywidualnego spojrzenia na kwestię edukacji. A tutoring szkolny wydaje się pobożnym życzeniem. Nie zawsze jest to wina nauczycieli, tego typu problemy najczęściej sytuują się na poziomie systemowym. Jak w ciągu jednej lekcji zadbać o indywidualny kontakt z uczniem, gdy uczniów jest np. 30?
Jak wygląda tutoring szkolny?
Tutoring szkolny to wspólne realizowanie pewnego programu w oparciu o indywidualnie ustalony cel. Na początku roku szkolnego, uczeń z pomocą tutora określa cel, który zamierza osiągnąć. Nie musi to być koniecznie bardzo ambitny cel naukowy. Może to być osiągnięcie optymalnych wyników na koniec roku. Co to oznacza?
Wymaganie samych piątek i szóstek na świadectwie, nie jest do końca w porządku. Uczeń ma swoje pasje i swoją energię powinien ulokować przede wszystkim w tych przedmiotach, które najbardziej go interesują, a pozostałe realizować zgodnie z własnymi potrzebami.
Tutoring szkolny. Czy tylko szkolny?
Tutor nie powinien ograniczać swojej pracy do działań szkolnych. Jego zadaniem jest również zwracanie uwagi na pozaszkolne aktywności ucznia i dbanie, aby szkoła nie przeszkadzała mu w ich rozwijaniu. Dlatego tak ważny jest kontakt tutora z uczniem. Im lepiej tutor zna ucznia, tym większym może być wsparciem w realizacji jego celów.
Od czego zależy pomyślność tutoringu szkolnego?
Ogromne znaczenie ma mądrość, dojrzałość i inteligencja nauczyciela. Dlatego nie wszyscy nauczyciele spełniają kryteria dobrych tutorów. Niemałą wartość ma tutaj także intuicja oraz kreatywność, nieszablonowe podejście do przekazywanych tematów i myślenie wykraczające poza ustalony klucz.
Dobrze realizujący swoją pracę tutor może dawać uczniowi poczucie bezpieczeństwa, również psychicznego. Można na niego liczyć. Nie jest tylko nauczycielem, ale potrafi też doradzić i zrozumieć drugą stronę w jej indywidualności.